Blomkålsmos LCHF

blomkålsmos_lchf_recept
Det omtalade blomkålsmoset som ersätter potatis och pasta och är så vansinnigt gott blir lätt en favorit om man vill äta mindre kolhydrater. Ni har säkert både sett och läst recept tidigare men det tål att framhållas för det är så enkelt! 😛

4 port
Det här behöver du : 
2 blomkålshuvud
Smör
Salt och peppar
Grädde

GÖR SÅHÄR : 
Bryt blomkålen i små buketter, koka dom mjuka i saltat vatten. Häll av vattnet och mosa med mixerstav. Krydda med salt och peppar och slå på grädde till önskad konsistens. Smaka av.

blomkål_recept
Älskade blomkål, Både, god, vacker och billig!

blomkålsmos_recept
Bryt blomkålen i små buketter och koka i saltat vatten.

mos_blomkålsmos
Mixa moset med mixerstav. Salta, peppra, och späd med grädde till önskad konsistens.

lax_dillsås_fisk_sås
Jag serverade moset till stekt lax i dillsås, receptet hittar du HÄR!

  1. Sofia skriver:

    Blev introducerad till den här varianten för ett par år sedan, har ofta bytt ut potatismos mot blomkålsmos sedan dess, trots att jag aldrig har följt LCHF dieten, bara för att det är så gott!

  2. Janne skriver:

    Ja visst är gott med blomkålsmos. Jag har kommit fram till att rumsvarmt smör istället för grädde och så lite riven parmesan gör susen. Grädde gör lätt moset lite väl löst. Vill man lyxa till det extra så ha i lite tryffel, tryffelolja eller tryffelsalt eller finhackad hel tryffel, ja vad man nu råkar ha hemma. Det blir gudagott!

  3. Gillar precis som Annicka här ovan att göra moset på färskost, det blir en god smak! Blomkålsmos är ju faktiskt väldigt gott som tillbehör 🙂

  4. annicka skriver:

    Det är gott att ersätta smöret med philadelfiaost .Blir en lite annorlunda rund smak.

  5. Om man (jag) vill ha ett fastare mos så är det toppen att koka blomkålen i micron och sen i med smör och mmm parmesan 😛

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..