Ris och ros till Citygross!

salladsbar_sallad_citygross
Det är inte varje dag jag handlar mat i Kalmar eftersom det ligger på andra sidan bron och efter att Hemköp slagit igen i Borgholm handlar jag mest på ICA nu för tiden. Har jag dock nåt ärende till Kalmar så brukar jag passa på att handla kött på Citygross, just med tanke på kvalitén. Jag gillar deras utbud och jag hittar alltid vad jag söker men denna gången blev jag grymt besviken på just köttet. En annan nyhet blev jag glatt överraskad av, och det var deras nya salladsbar!

Salladsbaren var fylld med precis allt man kan önska i en sallad både frukt, grönt, bönor, ärtor, kikärter, pasta, kyckling, räkor, olika ostar, nudlar, såser etc. 10,95kr/hg har jag för mig det kostade och man fick fylla sin egen burk valfritt från salladsbaren. (landade på ca 35kr/burk) Den var fräscht uppställd, rent och prydligt och inte en massa spill och klet som jag brukar bli allergisk mot i vanliga fall.

Jag och barnen fyllde varsin burkar och åt som lunch efter att vi hade handlat. Ett alldeles ypperligt tips till alla som har barn som tjatar om Mc Donalds eller annan snabbmatskedja… Haha! 😛 Detta var riktigt gott! Kallt, fräscht, snyggt och prydligt och barnen älskade det! Så den salladsbaren kommer jag nog återkomma till.

citygross_kött

Till min stora besvikelse
dock så köpte jag med mig en stor förpackning färska kamben hem. (klicka på bilden för förstoring, om du vill.) Förpackat samma dag jag köpte det och jag hade förberett med kylväska och kylklampar i bilen för att hålla kylan till de färskvaror jag handlat.

Jag läste på ”bäst-före-datumet” och det stod 11 augusti. Alltså i söndags. JUST i söndags hade jag då planerat att grilla dessa kamben så det fanns färdiga i kylen till övriga familjen när jag jobbade hela måndagen men NEJ… Så blev det inte! 🙁

Jag såg nästan innan jag öppnade förpackningen i söndags att det var lite konstigt färg… För att inte tala om lukten när jag öppnade…!!!
Ner i en påse och ut i soptunnan fort som bara den. Det var inte en behaglig lukt, det var en enorm STANK av härsket kött. Ytan var hal och slemmig och färgen som synens nästan grön. Urk….

I vanliga fall brukar jag sällan stirra mig blind på bäst-före-datum utan lita på min egen förmåga att lukta och se. Är det nu så att detta uppenbarat sig pga. rötmånad så borde väl kötthandlare om NÅGRA vara väl medvetna och det och kanske sätta ut kortare datum?!

Nåja, dom åkte i soporna och jag blev besviken. Salladen var god och fräsch… Man kanske inte kan få allt. Jag ska dock kontakta citygross angående detta för det ska ju inte behöva hända och tråkigt om fler blir drabbade.

  1. Usch jag gillar inte alls de där salladsbarerna. Allt kommer fryst. Det smakar ingenting tycker jag.
    Tråkigt med köttet men bättre att ta det direkt med butiken.

  2. Oj! Vad förvånad jag blev över ditt inlägg idag. Förväntade mig ett avslut där Citygross betett sig illa när du försökt reklamera varan. Men så hade du inte ens kontaktat CG än? Det var ett ovanligt inlägg för att vara från dig 🙂 Det är din blogg och du får naturligtvis skriva vad du vill 🙂 Gillar det du brukar skriva väldigt mycket!
    Kram från Anna

  3. Hejsan! Citygross har dubbel färskvarugaranti så ta du bara med dig kvittot och visa bilden du tagit av köttet så ska det inte vara något problem att reklamera.

  4. Det där med dåligt kött INNAN bäst före datum är inte första gången som jag och resten av min familj har råkat ut för. Vi köper nästan aldrig kött längre på City gross, just för att det är så dålig kvalitet.

    Vi har alltid haft med en stor kylväska full med kylklampar för att inte bryta kylkedjan och köttet har alltid varit kylt när vi kommer hem till kylskåpet.

    Bl a fick vi slänga köttfärs som var mald och inköpt samma dag, luktade och smakade illa. Mina föräldrar har köpt många kg färs och fryst in, de fick slänga allt, gick inte att äta.

    Köttet är dåligt styckat och man blir ofta lurad av paketeringen, man ser inte vad man har köpt innan man öppnar (hemkommen). Ojämna bitar osv. Köper man grytkött finns det inget kvar efter den nödvändiga putsningen, lövbiffen är alltid seg som en skosula, efter flera timmars kokning!

    Men som sagt, värst är köttfärsen, de måste mala ner dåligt kött på ren rutin för det har hänt så många gånger att vi inte köper köttfärs längre på CG.

  5. Som svar till den andra Linda som skrev en långt inlägg om köttet: vilket citygross handlar du på? Jag köper ALDRIG köttfärs någon annan stans än citygross Halmstad eftersom det är den enda mataffären i Halland som har riktigt god och bra malen köttfärs. Din upplevelse känns verkligen tråkig, har aldrig varit med om något liknande på CG (däremot på maxi, Coop som sålde galtfärs och willys.)

  6. Jag tror inte det är säkert att det är utgångsdatumet som är boven utan att det faktiskt gått ett liiiitet hål på platsförpackningen, och direkt så börjar ju köttet att bli dåligt.

    Detta har hänt mig ett fåtal ggr och det man märker det på är just att det verkligen STINKER ruttet lik, och är äckligt och slemmigt (sällan att förruttnelsen gått så långt annars om det är bäst före datumet som gått ut med en dag el två)

    Så kolla noga, noga förpackningarna och gärna lukta på paketet innan du köper så kan man undvika det lite iaf.

    Det behövs ju bara ett nålstick i förpackningen så kommer det in syre och förruttnelsen börjar.

    Jag brukar ta med mig paketen och reklamera direkt i butik, ALDRIG några problem för stanken är snudd på ohanterlig så det finns inget att säga, bara ta nytt kött.

    Så ofta är det förpackningen som inte är 100% tät el det har gått ett hål på den och inte bfdatumet.

  7. Hej!
    Jag har arbetat med matvaror i flera års tid och har en sambo som är kock, således har jag ganska vida och goda kunskaper i matvaruhantering. Där jag arbetar nu har vi efter livsmedelsverkets rekommendationer utvecklat strikta regler för hur vi ska hanterar kylvaror. Även om ledningen och ansvariga chefer tar stort ansvar för att lära ut dessa, ständigt påminna och har nästintill löjligt många egenkontrollprogram för att säkerställa att det fungera så brister det ändå ibland. Anledningen till att det brister är i vårt fall alltid att de anställda inte tar sitt ansvar och följer dessa regler. När dessa blir påkomna av de som faktiskt bryr sig tar våra chefer sitt ansvar och låter någon annan jobba. Att dom får chansen att göra dessa misstag beror på att vi försöker ta samhällsansvar och anställa många ungdomar som behöver ett första jobb, och då är det svårt att veta om de har det ansvarstänkande som krävs. Det jag vill påpeka är att man inte bör döma ut affären för ett misstag, utan istället bygga sin bedömning på hur de hanterar dessa misstag. Det är faktiskt fullt möjligt att det var en sommararbetare som inte agerade i enighet med de regler Citygross ställer. Jag tycker därför det är förhastat av dig att aldrig mer handla på någon av Citygross affärer. Faktum är att alla affärer jag upprepat handlat på har gjort misstag, och den enda gången jag valt att aldrig återkomma är när samma misstag hänt flera gånger efter att man sagt till, eller när man blivit respektlöst bemött. Det skulle vara intressant att veta hur de bemötte dig i ditt klagomål, hur dom kompenserade dig och om samma problem uppstått fler gånger.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..